Het is niet de meest voor de hand liggende vakantiebestemming, ondanks dat is het onder motorrijders een bekende bestemming voor mooie wegen en prachtige uitzichten. In de laatste twee weken van juli hebben we Schotland verkend per motor. Garantie op goed weer heb je er niet, in tegendeel zelfs.

In dit blogbericht een reis door het land van whisky, kilten, kastelen en een rijke geschiedenis.

Op meerdere plaatsen vertelden de locals ons dat het zelfs voor Schotse begrippen een slechte zomer is geweest. Dit uitte zich in 13 van de 14 dagen regen, op veel van die dagen hebben we ook de zon gezien. Behoorlijk wisselvallig dus. Heeft dit de pret gedrukt? Nee, toch is het land mooier als de zon schijnt.

King Seaways
Dat was de naam van de boot van DFDS Seaways waarmee we vanuit IJmuiden over zijn gestoken naar Newcastle. Een belevenis an sich. Je voelt je klein wanneer je het enorme ruim van het schip binnenrijdt.

20150731_schotland_930
‘Collega’-rijders die het schip betreden.

Vanaf het 12 dekken tellende schip heb je een mooi uitzicht, zeker wanneer het schip nog niet op zee is.

20150718_schotland_021
Eenmaal het ruime sop gekozen is het heerlijk uitwaaien aan boord.

Je hoeft je niet te vervelen, aan boord zijn meerdere restaurants, bars en zelfs een bioscoop. Na een avond en een nacht aan boord gespendeerd te hebben komen we in de ochtend aan in Newcastle.  Afhankelijk van de gekozen route rijd je binnen enkele uren naar de Schotse grens.

20150731_schotland_927
Marina in haar regenpak bij de Schotse grens. Ook ik heb zojuist mijn regenpak aangetrokken.

Edinburgh
We rijden over de kleine wegen naar Edinburgh, waar we onze eerste twee nachten verblijven. We willen graag ook een indruk krijgen van de Schotse hoofdstad.

20150720_schotland_108_09_10_fused
Castle Rock, een oude vulkanische plug met daarop Edinburgh Castle.

Vanuit Princess Street Gardens is een openbaar park van waaruit je zicht hebt op het kasteel in de hoofdstad. Het ligt precies tussen het oude en nieuwe deel van de stad in.

Naamloos_panorama5-2
Een Brenizer-panorama in Princess Street Gardens.

In New Town vind je de vele winkels die Edinburgh rijk is. Old Town is het deel van Edinburgh wat de toeristen trekt. Vanaf Edinburgh Castle strekt dit deel van de stad zich uit tot Palace of Holyrood, de officiële verblijfplaats van de koninklijke familie. De hoofdstraat tussen deze bezienswaardigheden wordt de Royal Mile genoemd. Een toeristisch deel van de stad met veel historie. Onder andere het leven in de steegjes, die closes worden genoemd, komt op meerdere plaatsen ten tonele om bezoekers een indruk te geven van het leven onder de bizarre omstandigheden in de 17e eeuw.

20150720_schotland_111
Ook op de Royal Mile, veel kerken, de één imposanter dan de ander.

Cairngorms
Na twee dagen laten we Edinburgh achter ons en we gaan richting Aviemore. We kunnen niet om één van de Schotse nationale parken heen, want onze bestemming ligt in dit park.

Naamloos_panorama7
Cairngorms National Park trakteert ons op mooie wegen en prachtige uitzichten.
Naamloos_panorama9
Dit gebied mochten we leren kennen op één van de zonnige dagen.

Vanuit Aviemore hebben we het gebied om Loch Ness verkend. Een regenachtige dag waarop niet veel foto’s zijn gemaakt, ook Nessie heeft zich niet laten zien.

Highlands
Vanuit Aviemore gaan we richting het echte werk, The Highlands. Aan boord spraken we een Schotse motorrijder die op weg was naar huis. ‘The east has the wetter, the west has the views.’, was één van de dingen die hij ons vertelde. Hij heeft gelijk gekregen, want op dag 1 in The Highlands hebben we veel regen en een stevige wind gehad. Ondanks dit hebben we Drumbeg Road niet aan ons voorbij laten gaan.

Via een single track road van ongeveer 35 kilometer bereik je het dorpje Drumbeg. Je verwacht het niet, maar na vele kilometers slingeren bereik je dit plaatsje. Onderweg wederom vele traktaties die The Highlands ons te bieden had.

20150724_schotland_430
Anders dan Cairngorms, ruiger en meer uitgestrekt.
Naamloos_panorama14
Een panaroma van een uitzicht langs de route naar Applecross.
Naamloos_panorama16-bewerkt
Onderweg naar Applecross.

Applecross
In de foto’s hierboven zie je de route naar Applecross toe, komend uit de richting van Shieldaig. De weg voert je door The Highlands richting één van de bekende kleine plaatsjes. Wederom een lange single track road die je al slingerend in het kustplaatsje brengt. Wanneer je vanuit Applecross richting Tornapress rijdt krijg je Alpen-achtige tafarelen voorgeschoteld. Ik moest er denken aan de Stelvio-pas, maar dan met minder haarspeldbochten. Alles bij elkaar is een bezoekje aan Applecross meer dan de moeite waard waarbij je een divers landschap bezoekt als je beide wegen richting het dorpje neemt.

Naamloos_panorama17
Een uitzicht op de weg naar Tornapress, vanuit Applecross.

Na de bekende pas gereden te hebben zijn we in ruim een half uur bij onze Bed & Breakfast. Alhier verklaart onze gastvrouw ons voor gek. Of we daadwerkelijk ‘On that motorbike?’ daar geweest zijn, vraagt ze al wijzend naar de CBF die voor de deur staat af te koelen.

Skye
Schotland is vele eilanden rijk, Skye is één van de grotere die gemakkelijk te bezoeken is. In tegenstelling tot veel andere eilanden kun je hier over een brug het water oversteken. We hebben een dag uitgetrokken om dit eiland te bezoeken. Een rondrit over het eiland is enkele honderden kilometers. Regelmatig stoppen om van het uitzicht te genieten is aan te raden!

20150725_schotland_527_8_9_fused
HDR-opname van het uitzicht hoog boven de zee op Skye.
20150725_schotland_525
Voorzichtigheid is geboden, zeker wanneer de voetpaden nat zijn. Het regent weleens in Schotland.

Wanneer je op Skye de single track road neemt van de A87 naar de A855 (of andersom) kom je op het hoogste punt op deze weg een parkeerplaats tegen. Van hieruit kun je een 2 uur durende wandeling maken over The Quiraing. Dit zou op een zonnige dag prachtige vergezichten op kunnen leveren. Wij hebben er echter voor gekozen om dit niet te doen.

Naamloos_panorama23
Ook ter hoogte van de parkeerplaats heb je een mooi uitzicht over de weg die zojuist hebt afgelegd.
20150725_schotland_564_5_6_fused
HDR-opname van het uitzicht rondom The Quiraing.

Fort William
De volgende dag rijden we nogmaals een stukje over Skye, dit keer gaan we niet terug over de brug maar nemen we de veerboot naar Maillaig. Langs de doorgaande weg staan regelmatig borden dat je een alternatieve route kunt nemen, de zogenaamde ‘scenic roads’. Ook wij wijken af van de A830 rechtstreeks naar Fort William.

Eenmaal aangekomen in Strontian is het opgelucht ademhalen, een nieuw record aantal kilometers op één tank. 350 stuks. Met geknepen billetjes weliswaar, het reservelampje brandde al een tijdje.  Ter plaatse betalen we omgerekend maar liefst €1,93 per liter! Je zal het net als ons maar nodig hebben.

Rond Fort William liggen wat aardige bezienswaardigheden, helaas was het er erg slecht weer en hebben we veelal in en rondom het dorpje doorgebracht. Wel hebben we het monument bij Glenfinnan bezocht, evenals de bekende brug uit een aantal Harry Potter films. Ook de Ben Nevis Distillery is leuk om te bezoeken. Houd er rekening mee dat er tijdens de zomerperiode geen whisky wordt geproduceerd.

Naamloos_panorama32
Het Glenfinnan Viaduct, een spoorviaduct onderdeel van de West Highland Line.
Naamloos_panorama30
Ook nabij Fort William, Old Inverlochy Castle

Glasgow
Vanuit Fort William zijn we naar Glasgow gereden, inmiddels laten we de Highlands achter ons. Het landschap wordt minder ruig en de heuvels meer glooiend.

Naamloos_panorama33
Een 360 graden panorama van McCraigs Tower in Oban.

Onderweg naar Glasgow zijn we in Oban gestopt bij McCraig’s Tower. Deze bankier uit de 17e eeuw bouwde hier een monument voor de bewoners uit de regio. Echter is de bouw nooit voltooid omdat McCraig overleed voor de voltooiing. Je hebt er nu een mooi uitzicht over Oban en de baai.

20150729_schotland_776
Het voetpad en de toeganspoort naar McCraig’s Tower.

Voor onze aankomst in Glasgow hebben we een kijkje genomen bij een energiecentrale verstopt hoog in de bergen. De weg die eigenlijk niet opengesteld is voor toeristen was desondanks prima te bereiken. We werden door een wandelaar gewezen op de poort die gewoon open zou zijn. Hij had gelijk en wij kregen een mooi uitzicht vanaf de stuwdam.

20150729_schotland_777
De dam die het water in het Cruachan Reservoir op zijn plaats houdt.
Naamloos_panorama34
Uitzicht vanaf de Cruachan Dam.

In Glasgow kun je ook zeker meerdere dagen verblijven om je te verbazen over allerlei historische maar ook hedendaagse architectuur. Zo is er bijvoorbeeld The Lighthouse, omdat dit onderdeel is van een museum is de entree gratis.

20150730_schotland_833
The Lighthouse draagt zijn naam vanwege deze wenteltrap die je een uitzicht over de stad verschaft.
George Square in de avond.
George Square in de avond.
20150730_schotland_911
Glasgow Cathedral, nabij de necropolis waarvandaan je het formaat van de kathedraal goed kunt zien.
20150730_schotland_886_7_8_fused
HDR-opname van de kathedraal vanaf de necropolis.

De necropolis is bekend om zijn uitzicht over de stad. In feite is het een ontzettend groot kerkhof, gelegen op het hoogste punt van de stad.

20150730_schotland_858
Grote standbeelden bovenop de berg die een monument vormen voor invloedrijke inwoners van Glasgow.
Naamloos_panorama37
Zicht op een klein deel van de grafstenen op de necropolis waar naar schatting 50.000 mensen zijn begraven.

De foto’s in dit reisverslag, en vele andere, zijn op hogere resolutie te bekijken in het album op Flickr: https://www.flickr.com/photos/robertdelpeut/sets/72157657005611766

5 Comments

  1. Pingback: Op twee wielen door Engeland en Wales | Peutograaf

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.